Is veganisme goed of slecht voor onze darmen?

nv-author-image

Happy Vegan

veganisme en onze darmen buik met twee handen

Al veel artikelen hebben geschreven over hoe veganisme een grote bijdrage kan leveren aan het welzijn van dieren. Maar ook aan onszelf. Als je een gezonde vegan wilt zijn, moet je opletten dat je genoeg belangrijke voedingstoffen binnenkrijgt, zodat je lichaam goed blijft functioneren. Onze darmen spelen daar een grote rol in. Hoe zit dat eigenlijk? En hoe gezond is veganisme voor mijn darmen?

Onze darmen beschermen ons tegen ziekten!

veganisme en onze darmen bacterien in onze darmen

In onze in totaal 8,8 m lange darmen, leven miljarden bacteriën, die met elkaar samenleven. Ze helpen met het verteren van ons voedsel en via onze darmen kan ons lichaam alle benodigde voedingstoffen opnemen. Maar ze leveren ook een grote bijdrage aan ons immuumsysteem en het bestrijden van ziekteverwekkers.
Om onze darmen schoon en gezond te houden is het nodig om voldoende en gevariëerd vezelrijk te eten. Ook polyfenolen (antioxidanten) zijn een goede bron voor tevreden darmen. Vrouwen moeten ten minste 25 gram vezels eten en mannen 38 gram. Helaas komen mensen niet veel verder dan volkoren brood, pasta’s en enkele groente. Bij een slechte voeding kunnen er veel problemen opspelen zoals:

  • Opstipatie zoals diarree of harde stoelgang.
  • Diverse darmklachten zoals prikkebare darm en winderigheid
  • Meer kans op slokdarm -en darmkanker
  • Kans op obesitas.
  • Kans op hart – vaatziekten

Vooral mensen met Coeliaki (een intolerantie voor gluten) zijn extra gevoelig voor dit soort klachten. Daar zijn granen geen optie voor.

Welke Vegan producten zijn gezond voor mijn darmen?

Maar welke opties zijn wel geschikt voor glutenintoleranten en veganisten om voldoende vezels binnen te krijgen?
Gelukkig zijn vezels naast volkoren granen ook heel veel te vinden in groenten, fruit, noten, glutenvrije- granen en peulvreuchten.
Hieronder hebben we een mooi voedingslijstjes voor je gemaakt met lekker veel vezels!

veganisme en onze darmen, lijst met vezelrijke vegan voeding

En voor lekker veel polyfenolen (antioxidanten) hebben wij dit lijstje:

Antioxidanten voeding lijstje met voeding

Hoe gezond is veganisme voor mijn darmflora?

Voor een gezonde spijsvertering is voldoende drinken en een goede gebalanceerde voeding essentieel. Vlees bevat natuurlijk nuttige voedingsstoffen zoals eiwit, vitamine B en ijzer. Maar door teveel bewerkt rood vlees en zuivelproducten te eten kan dit juist een slechte invloed hebben op onze darmen. Dat komt omdat er heel weinig vezels in zitten, vaak veel zout en verzadigde vetten. Ook veroorzaakt het een verhoogt risico op darmkanker. Maar gelukkig zijn er genoeg plantaardige eiwitbronnen die je als vervanging aan je voeding kan toevoegen. Denk maar aan kikkererwten, zwarte bonen en linzen.

Wil je weten welke dat zijn? Lees hier alles over eiwitrijke voedingsbronnen!

Doordat veganisten al veel peulvruchten, fruit en groente op het menu hebben staan, hebben zij veel meer antioxidanten dan niet-vegetariërs en hebben veel minder risico op darmkanker.
Met andere woorden: Een veganistisch dieet draagt bij aan gezonde sterke darmen. Natuurlijk moet je oppassen dat je ook je andere essentiële mineralen en vitamines niet vergeet. Zo blijft je lichaam gezond en kan je een bijdrage leveren aan een beter leven voor dieren!

Het bericht Is veganisme goed of slecht voor onze darmen? verscheen eerst op Happy Vegan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *