Genoeg Calcium in een Vegan dieet!

nv-author-image

Happy Vegan

Iedereen die gezond (vegan) wil gaan eten zou zich moeten afvragen hoe krijg ik al mijn vitamines en mineralen binnen. Dus als je net start als vegan vraag je je misschien af: als ik geen zuivel meer consumeer, krijg ik dan wel genoeg calcium?

Iedereen heeft Calcium nodig. De aangeraden hoeveelheid voor een volwassene is 0,95 gram per dag. Dit is belangrijk voor je:

  • Botten en tanden
    (vooral groeiende kinderen hebben genoeg nodig voor hun groeiende botten)
  • Zenuwstelsel
  • Bloedstolling
  • Controle van de spieren

Gelukkig kunnen vegans de ADH gemakkelijk behalen met plantaardige voedingsmiddelen. Sterker nog het lijkt steeds duidelijker te worden dat calcium uit planten beter wordt opgenomen door het lichaam dan uit dierlijke producten. Daarnaast verliest het lichaam calcium bij de inname van dierlijke eiwitten.

Wist je dat vegetariërs vaker een ijzertekort hebben dan vegans doordat ze zoveel dierlijke calcium binnen krijgen via zuivel dat op z’n beurt de opname van ijzer tegenwerkt…

28 plantaardige voedingsmiddelen die veel calcium bevatten

Voedingsmiddelen die veel calcium bevatten zijn groene groentes, noten/zaden en peulvruchten. Eet je genoeg van deze voedingsmiddelen dan krijg jij jouw dagelijkse aanbevolen hoeveelheid wel binnen.

28 plantaardige voedingsmiddelen met de meeste calcium

In de supermarkt vind je veel vegan producten waar het er aan toegevoegd is, dat is een makkelijke aanvulling op jouw inname. Voor een optimale opname in jouw lichaam is het ook belangrijk om te letten op de inname van andere vitamines. Vitamine D, B12 en vitamine C zorgen namelijk voor een betere opname van calcium.

Meer weten over voeding? Lees bijvoorbeeld ook over vetten en koolhydraten in het vegan dieet!

Het bericht Genoeg Calcium in een Vegan dieet! verscheen eerst op Happy Vegan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *