Eten vegans niet veel te veel koolhydraten?

nv-author-image

Happy Vegan

We hebben altijd geleerd hoe slecht suiker is. Dat is toch ook zo, suiker is slecht? En suikers zitten ook in pasta, rijst en brood en dus moeten we geen, of in ieder geval minder, hiervan eten. Slechte koolhydraten moeten we vermijden, maar welke zijn dan precies slecht? En hoe slecht zijn deze dan? In dit artikel hopen we meer duidelijkheid te geven.

Simpele koolhydraten versus complexe koolhydraten

Koolhydraten zijn suikers. Maar als wij aan suiker denken, denken we vaak aan tafelsuiker of suikerklontjes: sucrose, en sucrose is een disacharide.

Dat werd snel heel moeilijk, laten we opnieuw beginnen. Mono betekent één. Monosachariden (enkelvoudige suikers) zijn de kleinste vormen van suikers, daar zijn er drie van: glucose, fructose en galactose.

Als je twee van deze enkelvoudig suikers (monosacharide) aan elkaar koppelt heb je een disacharide (di betekent twee). Bekende disachariden zijn: lactose (melksuiker), sucrose (tafelsuiker) en maltose (moutsuiker). Monosacharide en disachariden noemen we simpele suikers. Deze simpele suikers kan het lichaam gemakkelijk afbreken en/of omzetten in glucose, om het vervolgens te kunnen verbranden.

Maar wat nou als je meer dan twee suikerdeeltjes aan elkaar koppelt? Dat zijn complexe suikers, oftewel zetmeel.  We kunnen dit doen door lange ketens te maken van glucosedeeltjes, dan heb je een relatief makkelijk af te breken zetmeel die snel veel suiker oplevert. Maar er bestaan heel veel diverse soorten ketens en zo bestaan er ook moeilijker af te breken suikers (langzame suikers).

En dan hebben we ook nog ketens aan suiker die we niet kunnen afbreken, namelijk vezels.

Vegans eten veel meer vezels!

vezels zitten alleen in plantaardige vegan producten

Vezels zijn de koolhydraten die jouw lichaam niet kan afbreken. Dat klinkt een beetje overbodig, maar dat is zeker niet zo.

Vezels zitten alleen in plantaardige producten en doen een aantal dingen die heel goed zijn voor jouw lichaam. Een van de – misschien wel belangrijkste – eigenschappen van vezels is dat het zorgt voor een gezonde darmflora! En een gezonde darmflora zorgt op zijn beurt weer voor heel veel goede dingen; zoals:

Ook is een gezonde darmflora belangrijk, omdat de juiste bacteriën vitaminen aanmaken die jouw lichaam nodig heeft.

Vezels zorgen er ook voor dat koolhydraten langzamer worden afgebroken en dus over een langere periode energie afgeven en je dus minder pieken in je bloedsuiker krijgt. Het zorgt voor een juiste balans en daardoor een betere werking van de darmen.

vegan vezelrijke producten

In een gebalanceerd dieet zitten meer langzame koolhydraten dan snelle

Dus simpele koolhydraten zijn slecht, en complexe koolhydraten zijn goed, toch?

Nou, slecht waarvoor? En goed waarvoor? Er is niets inherent slecht aan simpele suikers. Sterker nog; alle complexe suikers worden afgebroken tot de simpele suiker. Uiteindelijk verbranden je cellen slechts glucose, dus zo slecht is dat niet!

Suikers zijn niet slecht, maar je moet ze plaatsen binnen de context van wat je eet. Want je lichaam heeft meer nodig dan alleen suiker. Het heeft vezels nodig, eiwitten, vetten, mineralen en vitaminen.

En de vraag is; krijgt jouw lichaam dat allemaal binnen als je slechts tafelsuiker eet? Het antwoord is simpel: nee.

Dat maakt een teveel aan tafelsuiker slecht. Want hoe krijg je genoeg van alles (macro- en micronutriënten) binnen, zonder te veel suiker te eten. Dat is door genoeg complexe suikers binnen te krijgen. Maar als ik witte meel (zetmeel) eet in brood of pasta – of wat dan ook – krijg ik dan genoeg van die vezels, vitaminen, mineralen etc. binnen op een dag. Waarschijnlijk niet. Misschien als je er slechts een beetje van eet en genoeg andere dingen binnen krijgt dat niet niet zo slecht is. Helaas geldt dat voor de meeste mensen niet.

langzame suikers vegan koolhydraten

En dat is precies het probleem. De meeste mensen eten de verkeerde koolhydraten. Ze eten geraffineerde producten waar de tafelsuiker of een andere geraffineerde suiker, zoals high fructose corn syrup (hfcs), aan toegevoegd is. Of ze eten sterk bewerkte zetmelen, die gestript zijn van hun natuurlijke vezels, vitamines en mineralen. Voeg daar wat vetten aan toe en je hebt een recept dat iedereen lekker zal vinden, maar verschrikkelijk zal zijn voor je gezondheid.

Koolhydraten (suikers) zijn niet slecht voor je. Ze zijn onmisbaar voor je energie en voor een goede gezondheid, maar ze moeten natuurlijk verpakt zitten in vezels met vitamines en mineralen. Zo breekt je lichaam ze beter af en krijg je ook de voedingstoffen binnen die je nodig hebt. Dat zorgt er voor dat je de energie binnen krijgt die je nodig hebt voor een fitte dag.

Wat moet ik dan precies eten?

Een gezond (vegan) dieet bestaat uit voldoende gevarieerde groentes, fruit, peulvruchten, volkoren granen, noten en zaden. Broccoli bevat ook koolhydraten, maar hoeveel broccoli je ook eet, je zult hier nooit van aankomen of een piek in je bloedsuiker krijgen. Een simpele aardappel zal dat eerder doen en daarom is variatie zo belangrijk, of eet groentes met langzamere koolhydraten, zoals die van een bataat.

Met fruit is het precies ook zo. Eet een sinaasappel, banaan en een handvol bessen. Maar ga jij sinaasappels persen dan mis je opeens alle vezels, of nog erger; het bewerkte sinaasappelsap uit de winkel.

Peulvruchten zitten vol koolhydraten, maar zijn ook hoog in vezels en eiwitten en zullen dus langzaam energie afgeven en je langer een vol gevoel geven. Ook koolhydraten uit granen zijn geen probleem, maar kies volkoren producten, zo min mogelijk bewerkt en gevarieerd! Zelfs noten en zaden bevatten koolhydraten, maar als je te veel noten eet zal je niet aankomen van de koolhydraten maar juist van de vetten.

Lijkt jou dat maar lastig, elke dag de juiste koolhydraten eten, met genoeg variatie?

Een groeiend volume aan onderzoeken wijst uit dat een gebalanceerd vegan dieet gezond is en vele gezondheidsvoordelen heeft ten opzichte van een dieet met dierlijke producten. Maar dan moet je wel gebalanceerd eten.

vegan in 4 weken challenge

Om dat makkelijker te maken hebben wij een programma van 4 weken samengesteld:

  • Heerlijke recepten voor ontbijt, lunch, diner en snacks
  • Gebalanceerde weekschema’s om gezond te eten
  • Makkelijke boodschappenlijstjes

Zo heb jij meteen alles in huis om onmiddellijk te kunnen genieten van de vegan lifestyle en de gezondheidsvoordelen hiervan. Ga vandaag nog de Vegan in 4 Weken Challenge aan!

Het bericht Eten vegans niet veel te veel koolhydraten? verscheen eerst op Happy Vegan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *